Flexibel och säker på räls eller väg

Flänshjul i gjuten polyamid med inbyggd dödmansbroms SPKGSPO 143/25K-TML-946188 och SPKGSPO 143/25K-TMR-947479 

Kunden

... en stor schweizisk tillverkare av räddningsfordon och motoriserade sprutsystem. Under företagets mer än 30-åriga existens har det levererat mer än 900 fordon. Sedan grundandet har företaget monterat fordon med välkänd schweizisk kvalitet på sin fabrik i Recherswil.


Utmaningen

Flänshjul av komprimerad gjuten polyamid med integrerad dödmansbroms

Kunden köpte och använde tidigare färdiga underreden för rullcontainrar. Men eftersom slutkunderna ville har mer flexibilitet och fler funktioner, började fordonstillverkaren utveckla sina egna underreden för den befintliga utrustningsplattformen.

Vid planeringen var det viktigt att ta hänsyn till att nästan uteslutande militär brandkårspersonal är i tjänst i Schweiz. På grund av brist på praktisk övning måste utrustningen vara så enkel som möjligt samtidigt som den är mycket robust. En annan svårighet var de varierande förhållandena på de olika platserna de används på. Vid räddningsinsatser ställs andra krav på underreden än för släckningsutrustning – och stadsmiljö skiljer sig från landsbygden. Dessutom måste underreden på rullcontainrar anpassas för användning på räls och vara självbromsande när de inte används.


Vår lösning

Flänshjul av komprimerad gjuten polyamid med integrerad dödmansbroms

Basunderredet som utvecklats av oss består av två länkhjul i L-ALTH-serien och två fasthjul med inbyggd dödmansbroms från B-GTH-serien. Länkhjulen är försedda med en polyuretan-hjulbana. Blickle Extrathane®. Efter ingående diskussioner med kunden designade Blickle-ingenjörerna dessutom lämpliga flänsade länkhjul för att möjliggöra säker användning på järnvägsräls: Flänshjulen i Blickles hjulserie SPKGSPO av högvärdig gjuten polyamid monteras på vagnens underrede. De kan förlängas för att göra rullcontainrarna lämpliga att köra med på räls om det skulle behövas. Tack vare den förspända, inbyggda trumbromsen, med dödmanssystem på två av de fyra flänshjulen, kommer vagnen bara att röra sig efter att bromsarna aktivt har släppts av någon brandman. När det inte används låser sig systemet med hjälp av en inbyggd fjäder som säkerställer bromsverkan. Principen fungerar både för fasthjul på basunderredet (när flänshjulen inte har förlängts) och för det förlängda underredet med självbromsande flänshjul. 

Bromssystemets slutna bygeldesign skyddar också till stor del bromsbackarna från korrosion och smuts. Detta säkerställer att bromsverkan förblir konstant oavsett fukt och smuts på körbanan i området.


Resultatet

Omfattande tester på prototyper visade att Blickles design är mer än godkänd. Kunden är mycket nöjd med det nya underredet som kommer att vara väldigt konkurrenskraftigt på marknaden. Framtida underreden kommer nu uteslutande att vara utrustade med länkhjul från Blickle – vid behov också med extra Blickle flänshjul med dödmansbroms för rälsanvändning.


Produktfördelar och teknisk information för SPKGSPO 143/25K-TML-946188 och SPKGSPO 143/25K-TMR-947479 

  • Flänshjul i slagtålig gjuten polyamid (PA6G)
  • Jämfört med en stålfälg erbjuder fälgar av gjuten polyamid följande fördelar:

∘ Minskad vikt

∘ Korrosionsbeständig

∘ Minskad kostnad