Brems- und Feststellsysteme

Rätt lösning för alla användningar

Trumbromsar och dödmansbromsar används endast för bromsning. I bromssystem finns en rad olika lås som kan aktiveras på olika sätt. Nedan finns en översikt över alla olika alternativ.
  • Bromssystem

    Vajermanövrerad trumbroms

    Fasthjul med dödmansbroms Vagn med trumbroms 

    Konstruktion och funktion

    • manövreras med en vajer (så som visas ovan) eller länkarm
    • när den ansätts pressas bromsbackarna mot den gjutna fälgen, som fungerar som bromstrumma

     

    Fördelar

    • genomgående hög bromskraft, också i fuktiga förhållanden
    • kort manövreringsväg

     

    Mer information

    • En detaljerad beskrivning och översikt över fasthjul med trumbroms finns här

     

    Vajermanövrerad dödmansbroms

    Fasthjul med dödmansbroms Vagn med dödmansbroms 

    Konstruktion och funktion

    • manövreras med en vajer (så som visas ovan) eller länkarm
    • Innan bromsen aktiveras pressas fjädrarna bromsbackarna mot den gjutna fälgen, som fungerar som bromstrumma.
    • bromsen frigörs vid manövrering

     

    Fördelar

    • genomgående hög bromskraft, också i fuktiga förhållanden
    • säkerhet
    • kort manövreringsväg

     

    Mer information

    • En detaljerad beskrivning och översikt över fasthjul med dödmansbroms finns här

     

    Dödmansbroms med sexkantskoppling

     Vagn med ”central-stop” 

    Konstruktion och funktion

    • kan aktiveras med en sekxantstång

     

    Fördelar

    • genomgående hög bromskraft, också i fuktiga förhållanden
    • säkerhet
    • kort manövreringsväg

     

    Mer information

    • En detaljerad beskrivning och översikt över länkhjul med trumbroms finns här

     

  • Bromssystem för central fotmanövrering

    Två länkhjul hopkopplade med en bromsarm

    Länkhjul med broms ”ideal-stop” Vagn med broms ”ideal-stop” 

    Konstruktion och funktion

    • bromsarmen svänger inte runt med länkhjulet
    • bromsarmen till ”ideal-stop” har som standard hål där en gemensam bromsarm kan installeras som kopplar ihop två bromsarmar

     

    Fördelar

    • tidsbesparande eftersom två länkhjul kan bromsas och frigöras i samma rörelse
    • rullkomfort
    • arbetsskydd

     

    Mer information

     

    Två eller fyra länkhjul hopkopplade med en stång

    Länkhjul med ”central-stop” Vagn med ”central-stop” 

    Konstruktion och funktion

    • flera länkhjul hopkopplade med en stång
    • stång kopplad till länkhjulets broms via en sexkantstång

     

    Fördelar

    • tidsbesparande eftersom två eller fyra länkhjul kan bromsas i samma rörelse
    • rullkomfort
    • arbetsskydd
    • liten verkningsvinkel
    • kan manövreras från bägge sidorna av vagnen

     

    Mer information

     

    Flera fasthjul hopkopplade med en stång

    Fasthjul med ”central-stop” Vagn med ”central-stop” 

    Konstruktion och funktion

    • flera fasthjul hopkopplade med en stång
    • stång kopplad till bromsen i bygeln via en sexkantstång

     

    Fördelar

    • tidsbesparande eftersom två eller fyra länkhjul kan bromsas i samma rörelse
    • liten verkningsvinkel

     

    Mer information

    • teknisk beskrivning av ”central-stop”-bromsen finns här
    • speciallösning på förfrågan

     

  • Bromssystem för central riktningsspärr

    Riktningsspärr, kan eftermonteras, manövreras med en fotpedal, låsande

      

    Konstruktion och funktion

    • Riktningsspärrar (separata) monteras på länkhjulets infästningsplatta. När bromsarmen manövreras frigörs riktningsspärren så att länkhjulet kan svänga runt.
    • Om bromsarmen trycks uppåt kan länkhjulen låsas igen vid körning rakt fram (länkhjulens svängrörelse spärras).

     

    Fördelar

    • flera riktningsspärrar kan kopplas ihop med en stång
    • kan eftermonteras på standard-länkhjul
    • stabilitet + flexibilitet på arbetsstationen

     

    Mer information

     

    Riktningsspärr, kan eftermonteras, manövreras med en fotpedal, självlåsande

      

    Konstruktion och funktion

    • När bromsarmen manövreras frigörs riktningsspärren så att länkhjulet kan svänga runt. När länkhjulet är inriktat i körriktningen för fjädern tillbaka bromsarmen till dess låsta läge.

     

    Fördelar

    • kan eftermonteras på standard-länkhjul
    • stabilitet + flexibilitet på arbetsstationen

     

    Mer information

    • speciallösning på förfrågan

     

    Riktningsspärr för sexkantskoppling

      

    Konstruktion och funktion

    • flera länkhjul hopkopplade med en sexkantstång
    • länkhjul fixeras med en förspänd fjäder i vridkransen (får hjulet att fungera som ett fasthjul)
    • länkhjulet blir svängbart igen vid manövrering av sexkantstången

     

    Fördelar

    • Om 6 länkhjul används per vagn kan de mittre länkhjulen fungera som fasthjul när vagnen dras framåt eller flyttat åt sidan vid manuell användning.

     

    Mer information

    • speciallösning på förfrågan

     

    Riktningsspärr för vajerkoppling, integrerad

      

    Konstruktion och funktion

    • riktningsspärr integrerad i bygeln
    • riktningsspärr som frigör med vajer

     

    Fördelar

    • kan manövreras för hand

     

    Mer information

    • speciallösning på förfrågan

     

    Riktningsspärr för vajerkoppling, kan eftermonteras

      

    Konstruktion och funktion

    • gängat hål för anslutning av vajer

     

    Mer information

    • speciallösning på förfrågan

     

    Riktningsspärr för manövrering från sidan, kan eftermonteras

      

    Konstruktion och funktion

    • bromsarmen manövreras i horisontell riktning i stället för vertikalt
    • lämplig för användningar med begränsat utrymme

     

    Mer information

    • speciallösning på förfrågan