Utmaningar och möjligheter

Tre frågor till Manuel Kraibühler, ny CSO på Blickle

Herr Kraibühler, som Chief Sales Officer (CSO) har du varit Blickles övergripande försäljningschef sedan början av 2024. Exakt vilka är dina uppgifter?

Manuel Kraibühler: Som CSO är jag ansvarig för alla globala försäljningsaktiviteter på Blickle. Detta inkluderar ledning av cirka 300 säljmedarbetare i Rosenfeld och i våra mer än 20 utländska dotterbolag på fem kontinenter. Min huvuduppgift är att tillsammans med ledningen utveckla och genomföra den globala försäljningsstrategin och de tillhörande marknadsföringsåtgärderna. Vi sätter upp försäljnings- och marknadsföringsmål, identifierar nya marknadsmöjligheter och samordnar de globala aktiviteterna för att skapa ytterligare tillväxt.

Det finns för närvarande ett antal globala utmaningar i en ständigt föränderlig ekonomisk miljö. Hur påverkas Blickle av detta?

Manuel Kraibühler: Vi står också inför osäkerhetsfaktorer som handelskonflikter och politiska spänningar som kan påverka vår verksamhet. För att kunna vara oberoende av detta förlitar vi oss på flexibilitet och anpassningsförmåga. Tre strategiska förhållningssätt är särskilt viktiga för oss: geografisk och produktmässig diversifiering samt investeringar i teknik och innovation. Geografisk diversifiering gör det möjligt för oss att sprida vår närvaro på många marknader för att minimera risken med att vara beroende av en marknad eller region. Vi uppnår detta genom att gå in på nya marknader som Japan eller Colombia. Dessutom har vi en mycket bred produktportfölj som används inom en mängd olika branscher - från intralogistik och transportörteknik till maskinteknik. Denna diversifiering på produktnivå säkerställer att vi är mindre känsliga för fluktuationer i enskilda sektorer. Samtidigt fortsätter vi att investera kraftigt i teknik och innovation, framför allt inom digitalisering och automatisering i produktionsmiljön och i försäljningsprocesserna.

Manuel KraibühlerBlickle är redan etablerat som en global marknadsledare. Men var ser du ytterligare potential för tillväxt och innovation under de kommande åren?

Manuel Kraibühler: Det är sant att vi redan har en ledande position på den globala marknaden, men det betyder inte på något sätt att vi vilar på våra lagrar. Tvärtom - vi ser detta som en motivation att bevisa oss själva för våra kunder varje dag. Faktum är att jag ser enorma möjligheter under de kommande åren. Vår största utmaning, och samtidigt möjlighet, är att gå från att vara ett europeiskt till ett globalt företag. Jag ser tillväxtpotential i framför allt Nordamerika och Asien, utöver expansionen på de europeiska marknaderna. Dessa marknader är av avgörande betydelse för vår framtida expansion och vi planerar att avsevärt öka vår närvaro i dessa regioner med produkter ”Made in Germany”. En annan viktig aspekt av vår framtida inriktning är den ökade digitaliseringen. Användningen av artificiell intelligens spelar här en viktig roll. Detta har dock ingen inverkan på den personliga kontakten med våra kunder, som förblir en prioritet för oss som ett familjeföretag. Tack vare vårt globala försäljningsnätverk kan vi erbjuda våra kunder en kontaktperson överallt som kan ge expertstöd vid valet av rätt hjul eller länkhjul.

Tack så mycket för intervjun, herr Kraibühler, och lycka till i din roll som CSO!