70 år som hem för mobilitet
Blickle Räder+Rollen firar sitt 70-årsjubileum
Blickle Räder+Rollen firar sitt 70-årsjubileum i år under mottot "70 Years Home of Mobility". Men vad betyder 70 år som hem för mobilitet? Blickle möjliggör rörlighet över hela världen från sitt huvudkontor i Rosenfeld. Hjul- och hjultillverkarens historia går tillbaka till 1953. Då delade Wilhelm Sülzle upp sin lilla järnhandelsfabrik i tre självständiga företag under sina söner och sin svärson Heinrich Blickle, far till dagens vd Reinhold Blickle. Det nystartade företaget Blickle tog över tillverkningen av hjul för skottkärror i järn. Det förblev dock inte så länge, utan företaget utvecklades under årtiondenas lopp till världsmarknadsledare inom hjul- och Länkhjulsbranchen. Fem pelare stöder denna framgång: ett engagerat team, ett världsomspännande försäljningsnätverk, ett brett produktsortiment, pålitliga kunder och en hög nivå av tillverkningskompetens.
Hem för över 900 anställda i Rosenfeld
Varje dag kommer och går mer än 900 anställda till huvudkontoret. För många av dem har Blickle blivit en bit av sitt hem. Deras mål är att varje dag tillsammans uppfinna hjulet på nytt och skapa ständigt nya, innovativa mobilitetslösningar. Trots den ökande internationaliseringen sysselsätter Blickle majoriteten av sin personal vid sin anläggning i Rosenfeld och lägger stor vikt vid kvalitet "Made in Germany". Men vad betyder egentligen "Made in Germany"? Strängt taget är detta begrepp endast en ursprungsbeteckning. Men för oss betyder "Made in Germany" mer. Det är ett löfte som Blickle ger sina kunder. För att kunna erbjuda varje kund den rätta lösningen - och det på högsta kvalitetsnivå - kombinerar hjul- och länkhjulstillverkaren 70 år av utvecklings- och produktionskunskap med 70 år av kundorientering. Målet är att aldrig stå stilla, utan att hålla mobilitetsvärlden i rullning.
Hem för 20 internationella försäljningsföretag
Med totalt 20 internationella försäljningsbolag och export till över 120 länder har Blickle utvecklats till en global aktör och världsmarknadsledare inom hjul och länkhjul. Mer än 300 anställda i företagets egna försäljningsbolag i Europa, Nordamerika och Asien-Stillahavsområdet samt handelspartner över hela världen bildar ett unikt försäljningsnätverk för de produkter som tillverkas i Rosenfeld. Tack vare det toppmoderna logistikcentret vid huvudkontoret kan 8 000 typer av hjul och rullar levereras omedelbart från lager och ytterligare 12 000 inom två till tre dagar.
Hem för 30 000 hjul och länkhjul i standardsortimentet
De olika användningsområdena för hjul och länkhjul är lika varierande som de 30 000 produkterna i standardsortimentet. Vare sig det gäller intralogistik, materialhantering, maskin- och anläggningsbyggande, mobil utrustning och apparater av alla slag eller inom den medicinska och hygieniska sektorn, uppfyller Blickle-hjul och -länkhjul ett brett spektrum av krav. Blickle erbjuder produkter av olika material med en lastkapacitet på upp till 100 ton. Om det inte finns något lämpligt hjul eller länkhjul i standardsortimentet tar ingenjörerna gärna emot nya utmaningar, eftersom skräddarsydda speciallösningar är en självklarhet för Blickle.
Hem för 70 000 kunder över hela världen
Blickle är en pålitlig partner för mer än 70 000 kunder inom industri och handel världen över. Specialisten på hjul och länkhjul erbjuder sina kunder ett omfattande utbud av konsulttjänster, antingen genom personliga kontaktpersoner eller via livechatten på webbplatsen. Där finns också CAD-filer i fem format tillgängliga. Detta ger kunderna möjlighet att i förväg integrera produkterna i sin konstruktion. Den nyutvecklade nätbutiken gör det dessutom ännu enklare att handla; kunderna får naturligtvis sina individuella villkor även i den nya butiken. Genom att införa ett nytt system för hantering av produktinformation har Blickle också skapat grunden för ett enkelt tillhandahållande av alla elektroniska produktdata. Detta gör det möjligt att göra individuella e-kataloger med alla uppgifter, bilder och priser tillgängliga på e-upphandlingsplattformar.
Hem för hög produktionskompetens
För Blickle är det viktigt att inte vila på tidigare framgångar. Vidareutveckling av befintliga material, användning av toppmoderna maskiner och kontinuerlig optimering av produktionsprocesserna står i förgrunden - och allt detta sker centralt på en och samma plats. Med en mycket hög tillverkningsvertikalitet samlar vi medvetet kompetens och erfarenhet på vårt huvudkontor och garanterar på så sätt korta avstånd. På så sätt kan vi reagera snabbt och flexibelt på kundernas önskemål och erbjuda internationella kunder hög produktkvalitet med korta leveranstider. Försäljning, design, utveckling och produktion arbetar hand i hand. De har tillgång till de modernaste konstruktionsprogrammen samt tillverknings- och testprocesser. En av höjdpunkterna på huvudkontoret i Rosenfeld är det nya kundkompetenscentret. Med toppmoderna testanläggningar och en av världens modernaste testbanor erbjuder det nu ännu fler möjligheter att sätta Blickles produkter på prov.
Historien fortsätter att skrivas
Företagets kurs fortsätter att sättas för framtiden genom generationsskiftet: Dr. Sarah Blickle-Fenner och David Blickle utsågs till Blickle-gruppens verkställande direktörer 2021 efter att ha arbetat för företaget i flera år. Medan Dr. Sarah Blickle-Fenner leder den internationella försäljnings- och marknadsorganisationen tillsammans med sin far Reinhold Blickle, ansvarar David Blickle som maskiningenjör för områdena produktion, inköp och teknik. Blickle kommer alltså även i framtiden att vara familjeägt. Både med generationsskiftet och med de två nya byggnaderna, som kommer att invigas officiellt 2023, är vi tydligt engagerade i Rosenfeld. Byggandet av en ny toppmodern produktionsanläggning för polyuretan med 24 000 kvadratmeter kommer att öka produktionskapaciteten inom detta produktsegment med mer än 100 procent, vilket gör anläggningen i Rosenfeld till världens största produktionsanläggning för hjul och länkhjul. Den arkitektoniskt tilltalande administrativa utbyggnaden ger utrymme för ytterligare arbetsstationer, ett kundkompetenscenter och den nya företagsrestaurangen. På det hela taget ser Blickle positivt på framtiden och tackar sina kunder, anställda och leverantörer för 70 års lojalitet.